• Lorem ipsum

De scholen gaan binnenkort weer beginnen! De overgang van de basisschool naar de middelbare school.

  • Geplaatst op
  • Door Bernadet
  • 0
De scholen gaan binnenkort weer beginnen! De overgang van de basisschool naar de middelbare school.

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is voor elk kind spannend, maar voor kinderen met autisme kan deze overgang extra stressvol zijn. Lees onze tips voor een soepele overgang.

De scholen gaan binnenkort weer beginnen!
De overgang van de basisschool naar de middelbare school

 

De eerste dag op de middelbare school kan ik mij nog heel goed herinneren. Vol zenuwen stapte ik op mijn nieuwe fiets, op naar het volgende hoofdstuk in mijn leven. De overgang van de basisschool naar de middelbare school is voor elk kind spannend, maar voor kinderen met autisme kan deze overgang extra stressvol zijn. Eén van de zorgen die vaak opkomt, is wat te doen met oude spullen die misschien niet meer als “stoer” worden gezien. Daarnaast zorgt de nieuwe situatie van de middelbare school voor sociale uitdagingen. In deze blog bespreken we hoe je de overgang van de basisschool naar de middelbare school soepeler kunt maken door slim om te gaan met oude spullen en verkennen we de sociale moeilijkheden waar kinderen met autisme mee te maken kunnen krijgen.

 

Het belang van verandering en continuïteit

Voor kinderen met autisme kan verandering overweldigend zijn. Ze hechten vaak veel waarde aan hun spullen, omdat het een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid geeft. De sociale druk op de middelbare school kan er echter voor zorgen dat ze zich schamen voor hun oude spullen. Wij hebben 4 tips om deze zorg te verminderen.

 

1. Bespreek de overgang

Praat met je kind over de veranderingen die gaan komen. Leg uit waarom sommige spullen misschien niet meer passen bij hun nieuwe omgeving en waarom het soms nodig is om aanpassingen te maken. Dit helpt hen om de reden achter de verandering te begrijpen en vermindert angst

 

2. Selecteer samen

Ga samen door de spullen van je kind en bepaal wat nog nuttig en acceptabel is voor de middelbare school. Vraag je kind om aan te geven welke spullen belangrijk voor hem/haar zijn en waarom. Dit kan helpen om afscheid te nemen van sommige spullen, terwijl ze zich gehoord en begrepen voelen

 

Creëer een mix

Combineer oude, vertrouwde spullen met nieuwe items. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze zijn/haar favoriete rugzak houden, maar een nieuwe broodtrommel krijgen. Deze mix kan je kind helpen om zich veilig en zelfverzekerd te voelen, terwijl ze zich aanpassen aan hun nieuwe omgeving.

 

4. Bied ondersteuning thuis

Het is ook belangrijk om thuis een veilige en gestructureerde omgeving te bieden. Zorg voor een vaste dagelijkse routine, creëer een rustige studeerplek en bied emotionele ondersteuning door te luisteren naar hun zorgen en hen aan te moedigen.

 

Nog oude, misschien kinderachtige kauwsieraden of fidgets thuis liggen? Bekijk dan onze Chewigem Kauwsieraden collectie en begin het schooljaar goed met nieuwe, stoere exemplaren, zoals de Chewigem Boards of de Fidget Pad

 

Fidget pad      Chewigem-toggle-board

 

Wil je je kind nog een cadeautje geven als aanmoediging voor het nieuwe hoofdstuk in hun leven? Chewigem Kauwsieraden zijn ook verkrijgbaar in een kadobox! Deze bevat een Chewigem kauwketting, een kauwarmband en een hand fidget!

 

De uitdaging van sociale interacties

Naast het loslaten van oude spullen brengt het aangaan van sociale interacties uitdagingen met zich mee. Op de basisschool hebben ze vaak jarenlang dezelfde vriendjes en vriendinnetjes gehad en zijn ze gewend geraakt aan vaste leraren en een voorspelbare omgeving. Deze vertrouwdheid biedt een gevoel van veiligheid en comfort dat essentieel is voor hun welzijn. Wanneer ze naar de middelbare school gaan, worden ze geconfronteerd met een compleet nieuwe sociale dynamiek. Ze moeten opnieuw hun plaats vinden in een groep onbekende leeftijdsgenoten en omgaan met nieuwe leraren. Deze verandering kan uitdagend zijn voor kinderen met autisme, omdat zij vaak behoefte hebben aan voorspelbaarheid en stabiliteit in hun sociale relaties. Daarnaast kunnen kinderen met autisme moeite hebben met het begrijpen en naleven van sociale regels en normen. Dit kan leiden tot misverstanden en frustraties, voor zowel het kind zelf als voor hun leeftijdsgenoten. Hieronder staan 7 tips om je kindje te helpen in de tijd van nieuwe sociale interacties:

 

1. Sociale vaardigheidstraining

Sociale vaardigheidstraining kan enorm nuttig zijn. Deze trainingen leren kinderen hoe ze op een gepaste manier kunnen reageren in verschillende situaties, hoe ze gesprekken kunnen beginnen en onderhouden en hoe ze vriendschappen kunnen ontwikkelen en behouden.

 

2. Rollenspellen

Rollenspellen kunnen kinderen helpen om zich voor te bereiden op sociale interacties. Oefen samen verschillende scenario’s, zoals het voorstellen aan een nieuwe klasgenoot of het deelnemen aan een groepsactiviteit. Dit kan hun zelfvertrouwen vergroten en hen helpen om beter om te gaan met echte situaties.

 

3. Behoud van oude vriendschappen

Hoewel het belangrijk is om nieuwe vrienden te maken, kan het behoud van oude vriendschappen een gevoel van continuïteit en ondersteuning bieden. Plan speelafspraken in of gezamenlijke activiteiten buiten schooltijd om deze banden te versterken en je kind te helpen een gevoel van vertrouwdheid te behouden.

 

4. Geleidelijk wennen aan nieuwe mensen

Introduceer je kind geleidelijk aan nieuwe mensen en omgevingen. Dit kan door middel van kennismakingsdagen op school of buitenschoolse activiteiten die plaatsvinden vóór de start van het nieuwe schooljaar. Deze geleidelijke blootstelling kan helpen om de angst voor het onbekende te verminderen.

 

5. Ondersteuning van de school

Werk samen met de school om een ondersteuningsplan op te stellen dat gericht is op sociale interacties. Dit kan het toewijzen van een mentor of buddy zijn die je kind helpt om nieuwe vrienden te maken en zich meer op zijn gemak te voelen in sociale situaties.

 

6. Creëren van veilige sociale omgevingen

Zorg ervoor dat je kind toegang heeft tot veilige en ondersteunende sociale omgevingen. Dit kan een rustige plek zijn waar ze zich kunnen terugtrekken als ze overweldigd raken, of deelname aan clubs en activiteiten die passen bij hun interesses, waar ze gelijkgestemde leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten.

 

7. Positieve bekrachtiging

Moedig positieve sociale interacties aan door je kind te belonen en te prijzen wanneer ze succesvolle sociale interacties hebben. Dit kan hen motiveren om vaker deel te nemen aan sociale situaties en hun zelfvertrouwen vergroten

 

Nog een laatste tip!
Tijdens een sociale interactie kan je kind zich nerveus voelen. Het gebruik van kleine fidgets, zoals de Chewigem Hand Fidget, houten schakelpuzzel of Tangle Therapy kan  je kind helpen om de nervositeit te verminderen! Het spelen met de fidget tijdens het gesprek helpt je kind zich rustig te maken, waardoor hij of zij zich beter kan concentreren op het gesprek. Bespreek het gebruik van kauwsieraden, fidgets of andere producten om prikkels te reguleren altijd vooraf met de mentor of docent om vervelende situaties te voorkomen.

chewigem-Handfidget-kauwspeelgoed         Tangle Therapy

 

Vragen of advies nodig?
Heb je vragen over of wil je advies naar aanleiding van dit blog? Stuur een mailtje naar [email protected] of bel ons op 0645532894.


Deel dit blog met je vrienden

Icoon facebookicoon instagramIcoon pinteresticoon linkedinicoon x

 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.