• Lorem ipsum

Back to School Tips voor een betere overgang naar een nieuwe klas, school of leerkracht.

  • Geplaatst op
  • Door Nicole
  • 0
Back to School Tips voor een betere overgang naar een nieuwe klas, school of leerkracht.

De start van een nieuw schooljaar kan zowel spannend en overweldigend zijn voor kinderen met ADHD, autisme of HSP. In de blog delen we tips over hoe je je kind kan voorbereiden op de veranderingen.

Back to School - Tips voor een betere overgang naar een nieuwe klas, school of leerkracht.

Nog een paar dagen en dan gaat ook de laatste regio weer naar school. Het starten van een nieuw schooljaar kan zowel leuk, spannend als overweldigend zijn voor met name kinderen met ADHD, autisme of hoog gevoeligheid. In de blog delen we tips over hoe je je kind kan voorbereiden op de veranderingen, zoals het maken van een visuele planning en het creëren van een rustige plek om te ontspannen. Daarnaast kunnen sensorische hulpmiddelen zoals kauwkettingen, fidgets en stressballen of verzwaringsproducten helpen om die eerste schoolweken relaxter door te komen.  

 

We hopen je met onze tips te kunnen helpen om prikkels te verminderen en een rustige start te creëren tijdens het nieuwe schooljaar.

 

Waarom is het voor kinderen met ADHD, autisme of HSP extra spannend of overweldigend?

Het ene kind heeft echt zin om na de vakantie weer fris met het nieuwe schooljaar te beginnen en de ander vind het erg spannend en raakt al overweldigd aan het idee van een nieuwe klas, leraar of school. Met name kinderen met ADHD, autisme of hoog gevoeligheid kunnen hier last van hebben.

Deze overgang kan extra prikkels geven om verschillende redenen.
Ten eerste kan de verandering in routine en omgeving overweldigend zijn. Kinderen met ADHD, HSP  of autisme gedijen vaak het beste bij voorspelbaarheid en structuur, dus een plotselinge verandering kan voor extra stress zorgen.

Daarnaast kunnen nieuwe sociale interacties en het aanpassen aan nieuwe klasgenoten en leraren uitdagend zijn. De kinderen kunnen moeite hebben met het begrijpen van sociale cues en het maken van nieuwe vrienden, wat extra spanning kan veroorzaken.

 

Ook kunnen de nieuwe academische eisen en verwachtingen in een hoger leerjaar of bij een andere leraar voor extra druk zorgen. Dit kan leiden tot angst en frustratie bij kinderen met ADHD, autisme of HSP.

 

Het is belangrijk om begrip en ondersteuning te bieden aan kinderen met ADHD, autisme of HSP tijdens deze overgangsperiode. Het implementeren van visuele schema's, het bieden van extra structuur en het communiceren met de nieuwe leraar kunnen helpen om de prikkels te verminderen en een soepele overgang te bevorderen.

 

Visuele planning – structuur bieden

Gebruik bijvoorbeeld de Weekplanner – Gezinnig om de overgang al visueel op aan te geven. Om ze een goede en overzichtelijke schoolroutine te geven, zou de Checkpad ook een uitkomst kunnen zijn.

Rustig plekje maken

Omdat het wennen aan nieuwe kinderen, leraar of school wel een paar weken kan duren, is het goed als ze thuis een lekker rustig plekje hebben om weer even op adem te komen na waarschijnlijk een stressvolle schooldag. Richt een hoekje van een slaapkamer in met een lekker zitzak, een mooie snoezellamp, fidgets om mee te friemelen en een visuele timer om bij te ontspannen. Je kan hier al voor het schooljaar mee beginnen, zodat ze ook bij de gedachte aan school zich al even kunnen terugtrekken en ontspannen.


Betrek de leerkracht  / school

Het is ook goed om de nieuwe leerkracht of school op te hoogte te brengen van mogelijke back to school prikkels en ze te betrekken bij de ondersteuning van je kind in de eerste weken van het nieuwe schooljaar. Bespreek samen mogelijke strategieën die het kind helpen bij het reguleren van prikkels.  Zo bespreken veel ouders het gebruik van fidgets of kauwsieraden vooraf met de juf of meester of de mogelijkheid om even uit de klas te gaan om weer te ontspannen. Zomaar hulpmiddelen meegeven aan je kind kan tot enige weerstand bij de leerkrachten leiden, wat weer leidt tot meer onduidelijkheid en spanning bij je kind, dus bespreek het vooraf of direct bij de start van het nieuwe schooljaar.

 

 

Hulpmiddelen om thuis en op school mee te kunnen reguleren

We bieden op onze site ToysandTools.nl veel verschillende producten die kinderen kunnen gebruiken bij het reguleren van prikkels. Zo hebben we diverse sensorische hulpmiddelen zoals kauwkettingen, fidgets en stressballen, maar ook handige leerhulpmiddelen, visuele timers en planners die ze thuis of op school kunnen gebruiken om weer te ontspannen.

 

We lichten er even een paar uit:

 

Kauwsieraden

Er zijn kinderen die graag overal op kauwen of bijten. Dit doen ze niet om dat hun kleding nagels of haren zo lekker smaken. Nee ze doen dit om het te veel aan prikkels te kunnen reguleren, zodat ze weer kunnen kalmeren en ontspannen. Met de kauwkettingen of -armbanden van Chewigem kunnen ze op een veilige en hygiënische manier toch kun kauwbehoefte kwijt. Velen gebruiken de bijtkettingen ook als fidgets om mee te friemelen.

 

 

Stressballen en fidgets

Door doelloos in stressballen en fidgets te knijpen, uit te trekken, of te draaien zetten kinderen de handen in beweging, waardoor emoties onder controle worden gehouden en er geen overprikkeling ontstaat.

 

Visuele timers

Lava lampen, druppelbaan, liquid timers worden ze ook wel genoemd. Door te kijken naar een visuele timer is het brein afgeleid van hetgeen stress of onrust gevoelens veroorzaakte en kan het lichaam weer ontspannen. Voordeel, ze zijn vaak compact en geluidloos en mogen daarom vaak in de klas ingezet worden als hulpmiddel.

 

Diepe druk door verzwaring

De diepe druk die verzwaringsknuffels of verzwaarde schootkussen bieden kalmeert fysieke beweging en geven een algemeen gevoel van kalmte. Hiermee wordt er weer ruimte gecreëerd voor focus en ontspanning. Ook heeft verzwaring een goed uitwerking op beter en dieper slapen.

Verzwaard schootkussen

 

 

Meer informatie of tips nodig? We helpen je graag verder.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.